Syksyn ja talven sesongit haltuun: 4 vinkkiä, joilla valjastat netin tukemaan myyntiäsi

Sesonkien tunnistaminen on tärkeää sekä asiakkaiden hyvän palvelun varmistamisen että oman liiketoiminnan ja myynnin vauhdittamisen vuoksi. Yrittäjänä tunnet asiakkaittesi tarpeet ja toimialasi kausivaihtelut sesonkihuippuineen. Nyt on juuri oikea hetki ottaa syksyn ja talven tärkeät myyntisesongit haltuun!  

Syksyllä käynnistyy monella toimialalla sesonkikausi, joka jatkuu aina pitkälle tammikuun alennusmyynteihin asti. Kysyntää kiihdyttävät muun muassa syyslomat, talvisäilytykset, renkaanvaihdot, Black Friday ja joulu.

Hakutrendien vuosikello

Poimimme Googlen hakutrendeistä muutamia vuoden yleisiä teemoja, joita kannattaa hyödyntää laajemminkin vuosisuunnittelussa: 

Koulujen alku käynnistää syyssesongin, jolloin hakutrendeissä alkavat näkyä koulureppujen lisäksi syys- ja talvilomien suunnittelu, talvirenkaat, ilmalämpöpumput, halloween, pikkujoulut ja joululahjat. 

Joulun jälkeen alkuvuosi on kuntoilun, matkailun ja apteekkien osalta kulta-aikaa. 

Keväällä lumien sulaminen aloittaa uuden sesongin, jolloin renkaanvaihdot, remontit ja pihan kunnostustyöt nousevat vahvasti esille.

Myös mökkien kysyntä kiihtyy ja kesälomien suunnittelu vauhdittuu. Veneilykausi starttaa talviteloiltaan, ja moottoripyöräilijät odottelevat kuivuvia maanteitä. 

Kesällä sitten taas juhlitaan! Esimerkiksi häät, polttarit, valmistujaiset ja rippijuhlat täyttävät useimpien kalentereita. Juhliin kaivataan usein juhlapaikkoja ja pitopalvelua. Lisäksi rippiristien ja häälahjojen kysyntä kasvaa. Lomamatkailijat etsivät paikallisia palveluita. 

Hakutrendeihin voit tutustua tarkemmin ja laajemmin  Google Trendsin  avulla

Vertailu ja ostokset siirtyvät nettiin

Kuluva poikkeuksellinen vuosi on entisestään lisännyt verkkoasiointia. Kuluttajien verkkokäyttäytyminen on muuttunut kaikissa ikäluokissa, ja nyt ostoksia sekä tuotteiden ja palveluiden vertailua tehdään yhä enemmän netissä. Myös tämä kannattaa huomioida sesonkeihin valmistautumisessa. 

Näin otat haltuun syksyn ja talven tärkeät myyntisesongit

  1. Ole ajoissa liikkeellä.

Esimerkiksi syyslomiin ja talvisäilytykseen liittyvät haut kasvavat jo elokuussa. Älä siis jää nuolemaan näppejäsi vaan ota sesongista kaikki hyöty irti mainostamalla hyvissä ajoin, oikeaan aikaan. 

Suunnittele toimenpiteesi ajoissa ja varmista yrityksesi esillä olo silloin, kun kiinnostus tuotteillesi ja palveluillesi on heräämässä. 

  1. Tavoita ja vaikuta kaikissa asiakkaan ostopolun vaiheissa 

Sesongeissakin on hyvä olla asiakkaan mielessä ja helposti löydettävissä. On tärkeää, että yrityksesi tulee ensimmäisenä mieleen, kun asiakas tarvitsee sinun alasi palveluita. Se edellyttää toimenpiteitä eli esimerkiksi tehokasta ja tavoittavaa brändimainontaa. Tähän esimerkiksi Google Display -mainonta on tehokas keino. 

Sitten kun asiakkailla herää tarve tarjoamillesi tuotteille, he tyypillisesti aloittavat vaihtoehtojen etsimisen netistä. Silloin on syytä varmistaa, että yrityksesi ja valikoimasi löytyy hyvin Googlesta.  Hyvin toteutetuilla ja hakuoptimoiduilla kotisivuilla  sekä  hakumainonnalla  varmistat yrityksesi ja tarjoomasi löydettävyyden ja erottuvuuden kilpailijoistasi. 

Jo ostopäätöstä harkinneita ja aiemmin kotisivuillasi vierailleita kannattaa muistuttaa ja houkutella takaisin ostoksille. Uudelleenmarkkinointi (remarketing) on tehokkaimpia keinoja jo kertaalleen kiinnostuneiden asiakkaiden houkutteluun. 

  1. Ole asiakkaittesi tavoitettavissa 

Huolehdi, että asiakkaasi saavat yritykseesi aina helposti yhteyden kysynnän kasvaessa. Pidä siis huolta, että yrityksesi tärkeät yhteystiedot löytyvät helposti. Tarkista varsinkin nämä tiedot:  puhelinnumero, kivijalan osoite sekä ajan tasalla olevat aukiolo- ja palveluajat . Tee tarkistus ainakin näissä kanavissa:  yrityksesi kotisivut, sosiaalisen median profiilit ja Google My Business -tili. Muista myös päivittää mahdolliset sesonkiaikojen poikkeusaukioloajat. 

Kannattaa myös tarkistaa, että käytetyimmät kartta- ja navigointipalvelut ohjaavat asiakkaat oikein luoksesi. 

Halutessasi voimme auttaa sinua ja päivittää yrityksesi tiedot kaikkiin käytetyimpiin palveluihin. Katso lisätietoa  Näkyvyyspaketista. 

  1. Varmista verkkokauppasi tai verkkosivustosi toimivuus ja helppo asiointi 

Kun sesonkiaika kiihtyy, ihmiset lähtevät ostoksille. Pidä huolta, että verkkokauppasi toimii ja ostokset on helppo tehdä alusta loppuun asti. Verkkokaupan käytettävyys ja asioinnin helppous heijastuvat suoraan konversiossa eli tavoitelluissa onnistuneissa ostotapahtumissa. 

Tarkista, että verkkokauppasi maksutavat ja toimitusehdot ovat selkeät ja helposti löydettävissä. Jos nämä tiedot ovat puutteelliset tai epäselvät, asiakkaalle saattaa herätä epäilys verkkokaupan luotettavuudesta. 

Tarjoatko palveluita, joihin ajanvaraus on tarpeen? Silloin kannattaa tarjota jo kotisivuilla asiakkaille mahdollisuus tehdä ajanvaraus.  Näin ajan varaaminen onnistuu silloinkin, kun sinä kiireisen sesongin aikana palvelet muita asiakkaitasi.  Tutustu tarkemmin tarjoamaamme ajanvarauspalveluun.

Oletko valmis ottamaan sesongit haltuun ja kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!

 

#myynti #sesongit #markkinointi #verkkolöydettävyys #kotisivut #google-mainonta #asiakaspalvelu #0100100yrittäjälle

Jaa julkaisu:

LUE MYÖS

nainen ja megafoni

Näin autamme asiakastamme markkinoinnissa

0100100, sieltä löytyy kaikki… Tämä mainoslaulu on varmasti tuttu suurimmalle osalle suomalaisista. Meiltä ihmiset osaavat kysyä yhteystietoja ja neuvoja. Mutta niiden tarjoamisen ohella palveluihimme kuuluu paljon muutakin, esimerkiksi valtava valikoima digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja suomalaisille yrityksille.

Katso kaikki artikkelit