Näin saat lisää asiakkaita ja myyntiä verkkokauppaan

Kaupan valikoima on kunnossa ja hyllyt ovat täynnä tavaraa. Mutta missä ovat asiakkaat? Jotta kauppa käy, on ihmisten ensin löydettävä reitti kauppaan, sieltä oikea osasto ja juuri ne tuotteet, joita halutaan ostaa. Lopuksi asiakas maksaa ostokset ja sekä kauppias että ostaja ovat tyytyväisiä. Mutta miten varmistat, että tämä ostopolku toimii myös sinun verkkokaupassasi? 

Menestyt verkossa, kun asiakkaat löytävät verkkokauppasi

Verkkokauppa kasvaa humisten koko maailmassa ja myös Suomessa. Postin tutkimuksen mukaan suomalaisista lähes 60 prosenttia ostaa verkosta kuukausittain ja jo 29 % tekee ostoksia kerran viikossa. Koronapandemia on kasvattanut netistä ostamista huimasti, ja trendin uskotaan jäävän pysyväksi.

On siis erittäin tärkeää, että juuri sinun yrityksesi tuotteet ja palvelut löydetään helposti suuren tarjonnan joukosta. Lähes aina vaihtoehtojen haku aloitetaan Googlesta, joka on kuin osoitekirja tai reittiopas parhaille verkko-ostospaikoille.

Juuri Googlen hakutuloksilla on merkitystä. Ne, jotka pääsevät hakukoneen kärkipaikoille, myös nappaavat asiakkaat: kolme ensimmäistä hakutulosta keräävät noin 75 % kaikista klikeistä. Kun sinun verkkokauppasi löytyy helposti ja heti ”ostoskadun varrella” ja ”näyteikkunasi on erottuva”, on menestys varmaa.

Google-hakumainonta tuo ihmiset verkkokauppaasi

Haluatko kustannustehokkaan tavan omien tuotteiden ja palveluiden parempaan näkyvyyteen verkossa? Mainostamalla Googlessa voit vaikuttaa verkkokauppasi asemaan ja erottuvuuteen hakutuloslistalla silloin, kun tuotteita tai palveluita etsitään. Mainoksesi näytetään silloin vain niille asiakkaille, jotka ovat juuri sillä hetkellä jo etsimässä tarjoamiasi tuotteita. Näin rahasi eivät mene hukkaan.

Voit kohdentaa Googlessa mainoksiasi tarkasti esimerkiksi näin:

  • Alueellinen kohdennus: valitse paikallinen, valtakunnallinen tai vaikka koko maailman käsittävä kohderyhmä.
  • Ajankohta: mainoksiasi voidaan näyttää asiakkaille tiettynä kellonaikana tai viikonpäivänä.

Hakutuloslistan sijoituksen lisäksi todella tärkeää on mainosten kiinnostava sisältö. Huolehdi, että se vastaa hyvin asiakkaittesi tarpeita ja herättää mielenkiinnon. 

Kun haluat tietää lisää onnistuneen Google-kampanjan rakentamisesta, lue palveluasiantuntijamme Katri Katajamäen vinkit täältä.

Dynaaminen hakusanamainonta sopii laajan valikoiman verkkokaupalle

Jos verkkokauppasi tai sivustosi tarjooma on laaja ja tuotteita on runsaasti, suosittelemme hyödyntämään dynaamista hakumainontaa. Ilman sitä laajaan tuotevalikoimaan ja tuotteisiin liittyvien avainsanojen sekä niistä johdettavien mainosten luominen ja ylläpito on työlästä ja varsin aikaa vievää.

Dynaamisessa hakumainonnassa (DSA, dynamic search ads) ei käytetä itse valittuja avainsanoja, vaan Google muodostaa ja näyttää mainoksia verkkosivujen sisällön perusteella. Myös dynaamisten hakumainosten otsikot ja laskeutumissivut luodaan verkkosivustosi sisällön perusteella, joten mainokset ovat aina osuvia ja verkkokauppasi sisällön mukaisia. Eikä päivityksistäkään tarvitse huolehtia, vaan Google hoitaa ne automaattisesti.

Huolehdi asiakkaista, joiden asiointi jäi kesken

Netissä ostaminen jää usein kesken. Vaikka löydetty tuote on kunnossa ja ostajalle sopiva, vain muutama prosentti verkkokaupan asiakkaista ostaa sen välittömästi.

Kun verkkokauppaan päätyneen asiakkaan asiointi jää kesken, hän ei päädykään suoraan ostoksineen kassalle. Syitä voi olla monia: ostokset voivat keskeytyä ulkoisien tekijöiden vuoksi, kun asiakkaalle tulee puhelu, nettiyhteys pätkii tai mieleen tulee juuri kriittisellä hetkellä jotain muuta. Ostopäätös edellyttää sekä perinteisessä että netissä tapahtuvassa kaupankäynnissä myös aina harkintaa, ja asiakas voi haluta vielä vertailla muita vaihtoehtoja. Usein asiakkaalle tulee myös tarve kysyä suosituksia puolisolta, kaverilta ja kollegalta tai hänen pitää odottaa tilipäivää voidakseen tehdä kaupat.

Kesken jääneeseen verkko-ostokseen on hyvä keino: uudelleenmarkkinointi eli remarketing.

Uudelleenmarkkinointi muistuttaa tehokkaasti ihmisiä, jotka ovat jo kiinnostuneet tuotteistasi

Tuotteisiisi jo verkossa tutustuneita, niistä kiinnostuneita ja ostopäätöstä harkitsevia asiakkaita ei kannata päästää käsistään! He ovat sinulle kullan arvoisia ihmisiä.

Tehokkain tapa muistuttaa verkkosivustollasi käyneitä asiakkaita tuotteistasi ja kaupastasi on kohdentaa heille mainontaa uudelleen. Kun he liikkuvat netissä, tulee sinun tuotteesi mainos heille eteen yllättävässä paikassa. Kesken jäänyt harkinta tai ostos on silloin helppo hoitaa loppuun. Ja sinun kassakoneesi kilahdus tuo hymyn huulillesi.

Autamme sinua Google-mainonnassa

Google Partner -kumppanina osaamme tukea verkkokauppasi menestystä Google-mainonnan avulla. Meillä kampanjasi ja mainoksesi suunnittelee ja toteuttaa aina koulutettu Googlen sertifioima asiantuntijamme. Voit siis luottaa, että meillä kampanjasi on varmasti hyvissä käsissä.

Tutustu Google-mainontaan ja ota yhteyttä! 

 

#verkkokauppa #googlemainonta #hakumainonta #hakusanamainonta #uudelleenmarkkinointi #remarketing #0100100yrittäjälle

Jaa julkaisu:

LUE MYÖS

Katso kaikki artikkelit