Sesongit haltuun: 4 vinkkiä, joilla valjastat netin tukemaan myyntiäsi

Sesonkien tunnistaminen on tärkeää sekä asiakkaiden hyvän palvelun varmistamiseksi että oman liiketoiminnan ja myynnin vauhdittamiseksi. Yrittäjänä tunnet asiakkaittesi tarpeet ja toimialasi kausivaihtelut sesonkihuippuineen. Nyt on juuri oikea hetki ottaa loppuvuoden tärkeät myyntisesongit haltuun!

Syyskaudella käynnistyy monella toimialalla sesonkikausi, joka jatkuu aina pitkälle tammikuun alennusmyynteihin asti. Kysyntää kiihdyttävät muun muassa syyslomat, talvisäilytykset, renkaanvaihdot, Black Friday ja joulu.

Sesonkien huomioimiseksi poimimme Googlen hakutrendeistä muutamia yleisiä teemoja, joita voit hyödyntää laajemminkin vuosisuunnittelussa:

  • Alkuvuosi on kuntoilun, matkailun ja apteekkien osalta kulta-aikaa.
  • Keväällä lumien sulaminen aloittaa uuden sesongin, jolloin renkaanvaihdot, remontit ja pihan kunnostustyöt nousevat vahvasti esille. Myös mökkien kysyntä kiihtyy ja kesälomia suunnittelu vauhdittuu. Veneilykausi starttaa talviteloiltaan ja moottoripyöräilijät odottelevat kuivavia maanteitä.
  • Kesällä juhlitaan. Esimerkiksi häät, polttarit, valmistujaiset ja rippijuhlat täyttävät useimpien kalentereita. Juhliin kaivataan usein juhlapaikkoja ja pitopalvelua. Lisäksi rippiristien ja häälahjojen kysyntä kasvaa. Lomamatkailijat etsivät paikallisia palveluita.
  • Koulujen alku käynnistää syyssesongin, jolloin hakutrendeissä alkaa näkymään koulureppujen lisäksi syys- ja talvilomien suunnittelu, rengassesonki, ilmalämpöpumput, halloween, pikkujoulut ja joululahjat.
  • Googlen hakutrendeihin voit tutustua tarkemmin ja laajemmin Google Trendsin avulla.

Kuluva poikkeuksellinen vuosi on entisestään lisännyt verkkoasiointia. Kuluttajien verkkokäyttäytyminen on muuttunut kaikissa ikäluokissa ja nyt ostoksia sekä tuotteiden ja palveluiden vertailua tehdään yhä enemmän netissä. Myös tämä kannattaa huomioida loppuvuoden sesonkeihin valmistautumisessa.

Näin otat haltuun loppuvuoden tärkeät myyntisesongit:

  • Ole ajoissa liikkeellä

Esimerkiksi renkaanvaihtosesongin haut kasvavat jo syyskuussa, joulusesonki näkyy jo lokakuussa kasvuna nettihauissa. Älä siis jää nuolemaan näppejäsi vaan ota sesongista kaikki hyöty irti mainostamalla jo hyvissä ajoin, oikeaan aikaan.

Suunnittele toimenpiteesi ajoissa ja varmista yrityksesi esilläolo silloin, kun kiinnostus tuotteillesi ja palveluillesi on heräämässä.

  • Tavoita ja vaikuta kaikissa asiakkaan ostopolun vaiheissa

Sesongeissakin on hyvä olla asiakkaan mielessä ja helposti löydettävissä. On tärkeää, että yrityksesi tulee ensimmäisenä mieleen, kun asiakas tarvitsee tarjoamiasi palveluita. Se edellyttää toimenpiteitä, mm. tehokasta ja tavoittavaa brändimainontaa – tähän esimerkiksi Google Display -mainonta on tehokas keino.

Sitten kun asiakkailla herää tarve tarjoamillesi tuotteille, tyypillisesti he aloittavat vaihtoehtojen etsimisen netistä. Tällöin on syytä varmistaa, että yrityksesi ja tarjoamasi löytyy hyvin Googlesta. Hyvin toteutetuilla ja hakuoptimoiduilla kotisivuilla sekä hakumainonnalla varmistat yrityksesi ja tarjoamasi löydettävyyttä ja erottuvuutta kilpailijoistasi.

Jo ostopäätöstä harkinneita ja aiemmin kotisivuillasi vierailleita kannattaa muistuttaa ja houkutella takaisin ostoksille! Uudelleenmarkkinointi (remarketing) on tehokkaimpia keinoja jo kertaalleen kiinnostuneiden asiakkaiden houkutteluun.

  • Ole asiakkaittesi tavoitettavissa

Huolehdi, että asiakkaasi saavat yritykseesi aina helposti yhteyttä kysynnän kasvaessa. Pidä siis huolta, että yrityksesi tärkeät yhteystiedot löytyvät helposti. Tarkista nämä tiedot: puhelinnumero, kivijalan osoite sekä ajan tasalla olevat aukiolo- ja palveluajat – ja ainakin näistä kanavista: yrityksesi kotisivut, sosiaalisen median profiilit sekä Google My Business -tili. Ethän unohda päivittää mahdollisia sesonkiaikojen poikkeusaukioloaikoja!

Kannattaa myös tarkistaa, että käytetyimmät kartta- ja navigointipalvelut ohjaavat asiakkaat oikein luoksesi.

Halutessasi voimme auttaa ja päivittää yrityksesi tiedot kaikkiin käytetyimpiin palveluihin, katso lisätietoa Näkyvyyspaketista.

  • Varmista verkkokauppasi tai verkkosivustosi toimivuus ja helppo asiointi

Kun sesonkiaika kiihtyy, ihmiset lähtevät ostoksille. Pidä huolta, että verkkokauppasi toimii ja ostokset on helppo tehdä alusta loppuun asti. Verkkokaupan käytettävyys ja asioinnin helppous heijastuvat suoraan konversiossa, tavoitelluissa onnistuneissa ostotapahtumissa.

Tarkista, että verkkokauppasi maksutavat ja toimitusehdot ovat selkeät ja helposti löydettävissä. Jos tilauksen toimitus- tai maksutiedot ovat puutteelliset tai epäselvät asiakkaalla saattaa herätä epäilys verkkokaupan luotettavuudesta.

Tarjoatko palveluita, joihin ajanvaraus on tarpeen? Tällöin kannattaa tarjota jo kotisivuilla asiakkaille mahdollisuus tehdä ajanvaraus. Näin ajanvaraus onnistuu silloinkin kun sinä kiireisen sesongin aikana palvelet muita asiakkaitasi! Tutustu tarkemmin tarjoamaamme ajanvarauspalveluun.

 

Oletko valmis ottamaan sesongit haltuun ja kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!

 

#myynti #sesongit #markkinointi #verkkolöydettävyys #kotisivut #google-mainonta #asiakaspalvelu #0100100yrittäjälle

Jaa julkaisu:

Lue myös

Tampereen Kauneusateljé

Referenssi Tampereen Kauneusateljé on kauneudenhoidon edelläkävijä, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen ja terveen ihonhoitovaihtoehdon. Olemme erikoistuneet iho-ongelmien…