Kevään ja kesän sesongit haltuun: 4 vinkkiä, joilla valjastat netin tukemaan myyntiäsi

Sesonkien tunnistaminen on tärkeää sekä asiakkaiden hyvän palvelun varmistamiseksi että oman liiketoiminnan ja myynnin vauhdittamiseksi. Yrittäjänä tunnet asiakkaittesi tarpeet ja toimialasi kausivaihtelut sesonkihuippuineen. Nyt on juuri oikea hetki ottaa kevään ja kesän tärkeät myyntisesongit haltuun!  

Kevätkaudella käynnistyy monella toimialalla sesonkikausi, joka jatkuu aina juhannukseen asti. Kysyntää kiihdyttävät muun muassa talvilomat, pääsiäinen, äitienpäivä sekä kesän monet  juhlat ja lomat.  

Poimimme Googlen hakutrendeistä muutamia vuoden yleisiä teemoja, joita kannattaa hyödyntää laajemminkin vuosisuunnittelussa: 

  • Alkuvuosi on kuntoilun, matkailun ja apteekkien osalta kulta-aikaa. 
  • Keväällä lumien sulaminen aloittaa uuden sesongin, jolloin renkaanvaihdot, remontit ja pihan kunnostustyöt nousevat vahvasti esille.
  • Myös mökkien kysyntä kiihtyy ja kesälomien suunnittelu vauhdittuu.
  • Veneilykausi starttaa talviteloiltaan, ja moottoripyöräilijät odottelevat kuivuvia maanteitä. 
  • Kesällä juhlitaan! Esimerkiksi häät, polttarit, valmistujaiset ja rippijuhlat täyttävät useimpien kalentereita. Juhliin kaivataan usein juhlapaikkoja ja pitopalvelua. Lisäksi rippiristien ja häälahjojen kysyntä kasvaa. Lomamatkailijat etsivät paikallisia palveluita. 
  • Koulujen alku käynnistää syyssesongin, jolloin hakutrendeissä alkavat näkymään koulureppujen lisäksi syys- ja talvilomien suunnittelu, talvirenkaat, ilmalämpöpumput, halloween, pikkujoulut ja joululahjat. 

Hakutrendeihin voit tutustua tarkemmin ja laajemmin  Google Trendsin  avulla. 

Kuluva poikkeuksellinen vuosi on entisestään lisännyt verkkoasiointia. Kuluttajien verkkokäyttäytyminen on muuttunut kaikissa ikäluokissa ja nyt ostoksia sekä tuotteiden ja palveluiden vertailua tehdään yhä enemmän netissä. Myös tämä kannattaa huomioida sesonkeihin valmistautumisessa. 

Näin otat haltuun kevään ja kesän tärkeät myyntisesongit: 

1. Ole ajoissa liikkeellä

Esimerkiksi renkaanvaihtosesongin sekä piha-, puutarha ja kesämökkien kunnostukseen liittyvät haut kasvavat jo maaliskuussa. Älä siis jää nuolemaan näppejäsi vaan ota sesongista kaikki hyöty irti mainostamalla jo hyvissä ajoin, oikeaan aikaan. 

Suunnittele toimenpiteesi ajoissa ja varmista yrityksesi esillä olo silloin, kun kiinnostus tuotteillesi ja palveluillesi on heräämässä. 

2. Tavoita ja vaikuta kaikissa asiakkaan ostopolun vaiheissa 

Sesongeissakin on hyvä olla asiakkaan mielessä ja helposti löydettävissä. On tärkeää, että yrityksesi tulee ensimmäisenä mieleen, kun asiakas tarvitsee tarjoamiasi palveluita. Se edellyttää toimenpiteitä eli esimerkiksi tehokasta ja tavoittavaa brändimainontaa. Tähän esimerkiksi Google Display -mainonta on tehokas keino

Sitten kun asiakkailla herää tarve tarjoamillesi tuotteille, he tyypillisesti aloittavat vaihtoehtojen etsimisen netistä. Silloin on syytä varmistaa, että yrityksesi ja tarjoamasi löytyy hyvin Googlesta.  Hyvin toteutetuilla ja hakuoptimoiduilla kotisivuilla  sekä  hakumainonnalla  varmistat yrityksesi ja tarjoomasi löydettävyyden ja erottuvuuden kilpailijoistasi. 

Jo ostopäätöstä harkinneita ja aiemmin kotisivuillasi vierailleita kannattaa muistuttaa ja houkutella takaisin ostoksille. Uudelleenmarkkinointi (remarketing) on tehokkaimpia keinoja jo kertaalleen kiinnostuneiden asiakkaiden houkutteluun. 

3. Ole asiakkaittesi tavoitettavissa 

Huolehdi, että asiakkaasi saavat yritykseesi aina helposti yhteyden kysynnän kasvaessa. Pidä siis huolta, että yrityksesi tärkeät yhteystiedot löytyvät helposti. Tarkista varsinkin nämä tiedot:  puhelinnumero, kivijalan osoite sekä ajan tasalla olevat aukiolo- ja palveluajat . Tee tarkistus ainakin näissä kanavissa:  yrityksesi kotisivut, sosiaalisen median profiilit ja Google My Business -tili. Muista myös päivittää mahdolliset sesonkiaikojen poikkeusaukioloajat. 

Kannattaa myös tarkistaa, että käytetyimmät kartta- ja navigointipalvelut ohjaavat asiakkaat oikein luoksesi. 

Halutessasi voimme auttaa sinua ja päivittää yrityksesi tiedot kaikkiin käytetyimpiin palveluihin. Katso lisätietoa  Näkyvyyspaketista

4. Varmista verkkokauppasi tai verkkosivustosi toimivuus ja helppo asiointi 

Kun sesonkiaika kiihtyy, ihmiset lähtevät ostoksille. Pidä huolta, että verkkokauppasi toimii ja ostokset on helppo tehdä alusta loppuun asti. Verkkokaupan käytettävyys ja asioinnin helppous heijastuvat suoraan konversiossa eli tavoitelluissa onnistuneissa ostotapahtumissa. 

Tarkista, että verkkokauppasi maksutavat ja toimitusehdot ovat selkeät ja helposti löydettävissä. Jos nämä tiedot ovat puutteelliset tai epäselvät, asiakkaalle saattaa herätä epäilys verkkokaupan luotettavuudesta. 

Tarjoatko palveluita, joihin ajanvaraus on tarpeen? Silloin kannattaa tarjota jo kotisivuilla asiakkaille mahdollisuus tehdä ajanvaraus.  Näin ajan varaaminen onnistuu silloinkin, kun sinä kiireisen sesongin aikana palvelet muita asiakkaitasi.  Tutustu tarkemmin tarjoamaamme ajanvarauspalveluun. 

 

Oletko valmis ottamaan sesongit haltuun ja kasvattamaan myyntiäsi?  Ota yhteyttä, autamme mielellämme! 

  

#myynti #sesongit #markkinointi #verkkolöydettävyys #kotisivut #google-mainonta #asiakaspalvelu #0100100yrittäjälle 

Jaa julkaisu:

LUE MYÖS

yritystiedot oikein ja löydettävissä

Ovatko yrityksesi tiedot verkossa oikein ja turvassa?

Asiakkaat etsivät tarpeisiinsa sopivia tuotteita tai palveluita useimmiten netistä. Siksi on erityisen tärkeää, että yrityksestäsi löytyy oikeat tiedot aina, kun asiakkaat etsivät toimialasi yrityksiä ja palveluita. Tässä artikkelissa kerromme, mitä asioita kannattaa huomioida!

Katso kaikki artikkelit