Google Ads -hakumainonta – 10 vinkkiä onnistuneeseen kampanjaan

Palveluasiantuntijamme Katri Katajamäki listasi sinulle napakat ja konkreettiset vinkit tuloksekkaan Google Ads -hakumainonnan toteuttamiseen.

Kotisivut kunnossa

Kaiken digimarkkinoinnin perustana on hyvät kotisivut. Jotta mainonta voi toimia, pitää kotisivujenkin olla kunnossa. Varmista siis, että sivusi toimivat oikein kaikilla laitteilla ja että asiakkaasi löytävät sieltä tarvitsemansa tiedot helposti ja nopeasti.

Mikäli tarvitset apua kotisivujen toteutuksessa, me voimme tehdä yrityksellesi myyvät kotisivut, jotka toimivat ja jotka löydetään – tutustu tarkemmin!

Sopiva budjetti

Googlen hakumainonta perustuu klikkauksiin, joiden hinnat vaihtelevat yleensä 0,10 – 5 euron välillä. Tutustu siis alasi klikkihintoihin, määrittele tavoitteillesi ja omalle rahapussillesi sopiva budjetti.

Oikeat avainsanat

Hakumainonta perustuu avainsanoihin. Toimivan mainonnan kulmakiviä ovatkin oikeiden avainsanojen valinta sekä oikeiden vastaavuusvaihtoehtojen käyttö. On myös hyvä miettiä, ovatko alasi jotkut sana ns. näyteikkunasanoja ja jotkut sellaisia, joilla haettaessa kauppa on jo hyvin lähellä.

Asiakkaiden käyttämät hakutermit

Etsi Ads -tililtäsi hakutermit. Hakutermit kertovat totuuden siitä, millä hauilla ja sanoilla asiakkaasi ovat oikeasti tulleet kotisivuillesi.

Muista negatiiviset avainsanat

Negatiivinen avainsana on avainsana, joka sisältyessään hakukoneen käyttäjän syöttämään hakulausekkeeseen estää mainoksen näyttämisen.

Negatiivisten avainsanojen lisääminen on tehokas keino torjua turhia mainosnäyttöjä ja turhia klikkauksia. Kyse on sekä laatupisteistä että mainonan kustannusten hallinnasta.

Huutokauppa ja AdRank tutuksi

Tutustu Googlen huutokaupan perusteisiin sekä AdRankin laskentaan.

AdRankiin vaikuttavat hintatarjous ja laatupisteet. Adrank määrittää millä sijalla mainoksesi näkyy ja mitä maksat klikkauksesta. Huutokauppa ja AdRank ovat ehkä vähän ”tylsää teoriaa”, mutta vain tietämällä Googlen lainalaisuudet, voit tehdä toimivaa ja tehokasta mainontaa.

Eri tuotteille / palveluille omat mainosryhmät

Tee jokaiselle mainostamallesi tuotteelle/palvelulle oma mainosryhmä. (Eli esimerkiksi kotisiivous, ikkunanpesu ja toimistosiivous).

Jos mainosryhmässä on täysin eri aiheisiin liittyviä avainsanoja, avainsanojen ja mainosten välinen osuvuus heikkenee. Tämä useimmiten heikentää klikkausprosenttia, joka puolestaan laskee avainsanojen laatupisteitä ja tämän seurauksena edelleen heikentää mainosten näkyvyyttä ja nostaa avainsanojen klikkauskohtaisia hintoja.

Osuvat Google Ads -mainokset

Osuvuus on hakumainonnan keskeinen menestystekijä. Hakumainonta toimii, kun mainoksissa puhutaan siitä, mitä hakukoneen käyttäjä on etsimässä.

(Varmista, että myös kotisivusi sisällöt vastaavat siihen, mitä mainostat ja mitä käyttäjät etsivät!)

Tehoa mainoslaajennuksista

Mainoslaajennusten avulla hakumainoksiin voidaan lisätä erilaisia täydentäviä tietoja vakiotekstien lisäksi. Mikäli mainoslaajennuksia ei käytetä, jätetään hyödyntämättä mahdollisuuksia saada mainoksille parempi huomioarvo ja klikkausprosentti.

Mainoslaajennusten käyttö huomioidaan lisäksi yhtenä tekijänä laatupisteiden laskennassa.

Varmista hakumainonnan kampanja-asetukset

Varmista, että kampanja-asetuksissa käytät tavoitteeseesi sopivaa hintatarjousstrategiaa. Huolehdi myös esimerkiksi siitä, että kampanjaasi näytetään oikealla alueella, jotta vältät rahan haaskausta.

 

+ Ekstravinkki:

Aivan kaikkea ei kannata harjoitella alusta alkaen itse, vaan usein tehokkaampaa on ostaa erityisosaamista vaativia palveluita osaavalta kumppanilta. Google Partner -kumppanina osaamme auttaa liiketoimintasi kasvattamisessa ja toteutamme Google-kampanjasi ammattitaidolla. Meillä Google Ads -kampanjasi ja mainostesi suunnittelusta, toteutuksesta ja optimoinnista vastaavat aina koulutetut, Googlen sertifioimat asiantuntijamme. Voit siis luottaa, että meillä kampanjasi on varmasti hyvissä käsissä.

Jos Google-hakumainonta ei ole sinulle tuttua, tutustu aiheeseen tarkemmin ja ota yhteyttä Google-mainonta-sivultamme!

Jaa julkaisu:

LUE MYÖS