Google Ads -hakumainonta – 10 vinkkiä onnistuneeseen kampanjaan

Hakusanamainonta kannattaa suunnitella hyvin ja huolella. Mutta ei se vaikeata ole, kun otat neuvoista vaarin. Osaamispäällikömme Katri Wallin listasi sinulle napakat ja konkreettiset vinkit tuloksekkaan Google Ads -hakumainonnan toteuttamiseen.

1. Laita yrityksen kotisivut kuntoon

Kaiken digimarkkinoinnin perustana on hyvät kotisivut, sillä sinne asiakas toimenpiteillä ohjataan. Jotta mainonta voi toimia, pitää kotisivujenkin olla kunnossa sekä teknisesti että sisällöltään. Varmista siis, että sivusi toimivat oikein ja näyttävät hyvältä kaikilla laitteilla ja että asiakkaasi löytävät sieltä tarvitsemansa tiedot helposti ja nopeasti.

Mikäli tarvitset apua kotisivujen toteutuksessa, me voimme tehdä yrityksellesi myyvät kotisivut, jotka toimivat ja jotka löydetään – tutustu tarkemmin!

2. Määrittele sopiva budjetti

Googlen hakumainonta perustuu klikkauksiin, joiden hinnat vaihtelevat yleensä 0,10–5 euron välillä. Tutustu siis alasi klikkihintoihin ja määrittele tavoitteillesi sekä omalle rahapussillesi sopiva budjetti.

3. Etsi oikeat avainsanat

Hakusanamainonta perustuu avainsanoihin. Toimivan mainonnan kulmakiviä ovatkin oikeiden avainsanojen valinta sekä oikeiden vastaavuusvaihtoehtojen käyttö. On myös hyvä miettiä, ovatko alasi jotkut sanat mielenkiintoa herättäviä näyteikkunasanoja ja jotkut sellaisia, joilla haettaessa kauppa on jo hyvin lähellä.

4. Käytä asiakkaiden käyttämiä hakutermejä

Tavallisen asiakkaan käyttämät sanat ja hakutermit voivat olla ihan jotain muuta kuin yrityksesi omat tuotenimet tai palvelut. Etsi siis Google Ads -tililtäsi hakutermit. Ne kertovat totuuden siitä, millä hauilla ja sanoilla asiakkaasi ovat oikeasti tulleet kotisivuillesi.

5. Negatiiviset avainsanat – et maksa turhasta

Jos asiakas tulee hakukonemainonnan perusteella turhaan sivuillesi, menevät rahasi hukkaan. Siksi negatiivisten avainsanojen lisääminen kampanjaan on tehokas keino torjua turhia mainosnäyttöjä ja turhia klikkauksia. Kyse on sekä laatupisteistä että mainonnan kustannusten hallinnasta.

Kun negatiivinen avainsana sisältyy hakukoneen käyttäjän syöttämään hakulausekkeeseen, se estää mainoksen turhan näyttämisen. Jos esimerkiksi tuotteesi nimellä on tarjolla aivan jonkun toisen toimialan tuote tai palvelu, voit merkitä silloin toimialaan liittyvän sanan negatiiviseksi avainsanaksi.

6. Opi huutokaupasta ja AdRankin toiminnasta

Tutustu Googlen huutokaupan perusteisiin sekä AdRankin laskentaan. AdRankiin vaikuttavat hintatarjous ja laatupisteet. Se määrittää, millä sijalla mainoksesi näkyy ja mitä maksat klikkauksesta. Huutokauppa ja AdRank voivat tuntua tylsältä teorialta, mutta vain tietämällä Googlen lainalaisuudet voit tehdä toimivaa ja tehokasta mainontaa.

7. Tee eri tuotteille ja palveluille omat mainosryhmät

Suunnittele jokaiselle mainostamallesi tuotteelle ja palvelulle omat mainosryhmänsä. Esimerkiksi siivousyrityksen kannattaa muodostaa ryhmät kotisiivoukselle, ikkunanpesulle ja toimistosiivoukselle. Ryhmiä kannattaa rakentaa myös silloin, kun kohderyhmät ovat erilaisia.

Jos mainosryhmässä on täysin eri aiheisiin liittyviä avainsanoja, niiden ja mainosten välinen osuvuus heikkenee. Tämä useimmiten heikentää klikkausprosenttia, joka puolestaan laskee avainsanojen laatupisteitä. Sen seurauksena edelleen heikentyy mainosten näkyvyys ja avainsanojen klikkauskohtaiset hinnat nousevat.

8. Osuvat Google Ads -mainokset toimivat

Osuvuus on hakumainonnan keskeinen menestystekijä. On luonnollista, että hakumainonta toimii, kun mainoksissa puhutaan siitä, mitä hakukoneen käyttäjä on etsimässä.

Varmista myös, että myös kotisivusi sisällöt vastaavat siihen, mitä mainostat ja mitä käyttäjät etsivät!

9. Tehoa mainoslaajennuksista

Mainoslaajennusten avulla hakumainoksiin voidaan lisätä erilaisia täydentäviä tietoja vakiotekstien lisäksi. Mikäli mainoslaajennuksia ei käytetä, jätetään turhaan hyödyntämättä mahdollisuuksia saada mainoksille parempi huomioarvo ja klikkausprosentti.

Mainoslaajennusten käyttö myös parantaa kampanjan laatupisteitä hakukoneessa.

10. Varmista hakusanamainonnan kampanja-asetukset

Koska laitat hakusanamainontaan rahaa, kannattaa myös varmistaa, että se on tehty tehokkaasti ja oikein. Varmista, että kampanja-asetuksissa käytät tavoitteeseesi sopivaa hintatarjousstrategiaa. Huolehdi myös esimerkiksi siitä, että kampanjaasi näytetään oikealla alueella ja oikeaan aikaan, jotta vältät rahan haaskausta.

+ Ekstravinkki!

Aivan kaikkea ei kannata harjoitella alusta alkaen itse, vaan usein tehokkaampaa on ostaa erityisosaamista vaativia palveluita osaavalta kumppanilta. Silloin säästät aikaa, vaivaa ja rahaa.

Google Partner -kumppanina osaamme auttaa liiketoimintasi kasvattamisessa ja toteutamme Google-kampanjasi ammattitaidolla. Meillä Google Ads -kampanjasi ja mainostesi suunnittelusta, toteutuksesta ja optimoinnista vastaavat aina koulutetut, Googlen sertifioimat asiantuntijamme. Voit siis luottaa, että meillä kampanjasi on varmasti hyvissä käsissä.

Jos Google-hakumainonta ei ole sinulle tuttua, tutustu aiheeseen tarkemmin ja ota yhteyttä Google-mainonta-sivultamme!

#10vinkkiä #googleads #hakusanamainonta #hakukonemarkkinointi
#0100100yrittäjälle #yritysnäkyvyys 

 

Jaa julkaisu:

LUE MYÖS

Katso kaikki artikkelit