Paikallisuus on kuluttajille tärkeää tänä kesänä – yrittäjä, ole valmis

Paikallisuus on suomalaisille alkavana kesänä entistä suuremmassa roolissa. Kaksi kolmesta haluaa tukea paikallisia toimijoita ja suuri osa aikoo matkailla kotimaassa. Satsaus lähelle tulee näkymään taloudellisesti, sillä lähes 30 % suomalaisista aikoo käyttää kesällä aiempaa enemmän rahaa paikallisiin tuotteisiin ja palveluihin. Enemmistö kertoo käyttävänsä kesällä muutenkin rahaa muita vuodenaikoja enemmän.

Paikallisen yrittäjän on siis syytä olla valmiina. Ja valmistautuminen kannattaa tehdä ajoissa, nyt. Vaikka yleisin kesälomakuukausi on heinäkuu, tutkimuksen mukaan 61 % suomalaisista tekee kesäsuunnitelmat viimeistään toukokuussa (lähde: Kantar TNS, Kesätutkimus 2021).

Varmista paikallinen hakukonenäkyvyytesi!

Tiesitkö, että jatkuvasti kasvava osuus Google-hauista tehdään paikallisesti. Eli asiakkaat etsivät netistä yrityksiä, tuotteita ja palveluita tietyltä alueelta.  Esimerkkejä tällaisista hauista voisivat olla vaikkapa suutari Savonlinnasta, eläinlääkäri Eurasta, kodinkonekorjaaja Kokkolasta tai veneliike Vaasasta.

Näitä hakuja tehdään tositarkoituksella ja tarpeeseen. Siksi joka toinen tällainen haku johtaa myös välittömään asiointiin.

Mitä tarkoittaa Local SEO eli paikallinen hakukoneoptimointi ja miksi se on tärkeää?

Olet todennäköisesti huomannut, että Googlen hakutuloslistalle karttanäkymän yhteyteen nousee muutama paikallinen yritys. Jos kokeilet hakua edellä olevan kappaleen esimerkeillä tai teet haun oman yrityksesi palveluilla tai toimialla ja lisäät mukaan alueesi, huomaat tuloksen heti.

Nämä karttanäkymän yhteydessä esitettävät parhaat hakutulospaikat saavat jopa yli 50 % klikkauksista. Mitä paremmin yrityksesi pääsee näille paikoille hakutuloslistalla, sitä todennäköisemmin se tulee valituksi.

Local SEO tarkoittaa siis paikallista hakukoneoptimointia eli toimenpiteitä, joilla pyritään varmistamaan hyvä sijoitus näiden paikallisten hakujen tuloslistoilla.

Näin yrityksesi nousee paikallisissa hakutuloksissa

Hyvä sijoitus hakutuloksissa muodostuu monien tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Tässä tärkeimmät toimenpiteet, joissa voit vaikuttaa paikalliseen hakukoneoptimointiin:

  1. Vahvista Google My Business -tili käyttöösi ja täytä profiilitietoihin mahdollisimman kattavat tiedot yrityksestäsi. Lisää esimerkiksi osoite ja muut tärkeät yhteystiedot, kuvaus yrityksesi toiminnasta, aukioloajat sekä kuvia.
  2. Varmista, että yrityksesi tiedot ovat ajan tasalla ja yhdenmukaiset muissakin Googlen arvostamissa tietolähteissä, sivustoilla ja hakemistoissa. Jopa pienet ristiriitaisuudet yrityksen nimessä tai yhteystiedoissa voivat johtaa sijoituksen heikentymiseen. Tarkista esimerkiksi yrityksen tarkka kirjoitusasu yhdenmukaiseksi.
  3. Pidä kotisivusi ajan tasalla ja huolehdi, että ne toimivat mainiosti kaikilla laitteilla. Paikallisia hakuja tehdään usein matkapuhelimilla, ja Google haluaa tarjota hakukoneen käyttäjille mahdollisimman hyvin palvelevia hakutuloksia. Mikäli kotisivusi eivät toimi moitteetta mobiilissa, Google ei todennäköisesti nosta sinua kovin korkealle listauksissaan. Täältä löydät apua modernien, myyvien ja kaikilla laitteilla toimivien kotisivujen toteuttamiseen.
  4. Ole aktiivinen: täydennä ja ylläpidä säännöllisesti Google My Business -profiilisi tietoja. Pyydä asiakkaitasi arvioimaan yritystäsi. Vastaa asiakkaittesi palautteisiin. Lisää myös julkaisuja ajankohtaisista tarjouksista tai tapahtumista.

Jos kaipaat apua tai lisää vinkkejä, koulutetut ammattilaisemme auttava sinua. He tietävät kokemuksesta, mikä toimii ja mitkä pienetkin yksityiskohdat kannattaa ottaa huomioon. Autamme sinua mielellämme.

 

Näkyvyyspakettimme avulla varmistat helposti, että yrityksestäsi löytyy aina oikeat tiedot kaikista tärkeimmistä palveluista. Samalla parannat asemaasi sekä asiakkaiden mielissä että hakukoneiden tuloslistoilla.

 

#localseo #paikallinenseo #seo #hakukonenäkyvyys #hakukonelöydettävyys

 

Jaa julkaisu:

LUE MYÖS

nainen ja megafoni

Näin autamme asiakastamme markkinoinnissa

0100100, sieltä löytyy kaikki… Tämä mainoslaulu on varmasti tuttu suurimmalle osalle suomalaisista. Meiltä ihmiset osaavat kysyä yhteystietoja ja neuvoja. Mutta niiden tarjoamisen ohella palveluihimme kuuluu paljon muutakin, esimerkiksi valtava valikoima digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja suomalaisille yrityksille.

Katso kaikki artikkelit