Yrittäjä, varmista paikallinen hakukonenäkyvyytesi!

Tiesitkö, että entistä suurempi osuus Google-hauista tehdään paikallisesti. Tällä tarkoitamme sitä, että asiakkaat etsivät netistä yrityksiä, tuotteita ja palveluita tietyltä alueelta.  Esimerkkejä tällaisista hauista voisivat olla vaikkapa autohuolto Asikkalasta, lastenvaateliike Lahdesta, parturi Parikkalasta tai ravintola Raisiosta.

Näitä hakuja tehdään tositarkoituksella, sillä tyypillisesti joka toinen tällainen haku johtaa välittömään asiointiin.

Mitä tarkoittaa Local SEO eli paikallinen SEO ja miksi se on tärkeää?

Olet todennäköisesti huomannut, että Googlen hakutuloslistalle nousee karttanäkymän yhteyteen muutama paikallinen yritys. Kokeile hakua edellisen kappaleen esimerkeillä tai tee haku yrityksesi tarjoamalla palvelulla tai toimialasanalla ja omalla alueellasi.

Nämä karttanäkymän yhteydessä esitettävät parhaat hakutulospaikat saavat jopa yli 50% klikkauksista. Mitä paremmin yrityksesi pääsee näille paikoille hakutuloslistalla, sitä todennäköisemmin se tulee valituksi.

Local SEO tarkoittaa paikallista hakukoneoptimointia eli toimenpiteitä, joilla pyritään varmistamaan hyvä sijoitus näiden paikallisten hakujen tuloslistoilla.

Miten voit vaikuttaa yrityksesi asemaan paikallisissa hakutuloksissa?

Hyvä sijoitus hakutuloksissa muodostuu monien tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Paikalliseen hakukoneoptimointiin voit vaikuttaa mm. seuraavilla toimenpiteillä:

  • Vahvista Google My Business -tili käyttöösi ja täytä profiilitietoihin mahdollisimman kattavat tiedot yrityksestäsi, mm. osoite ja muut tärkeät yhteystiedot, kuvaus yrityksesi toiminnasta, aukioloajat, kuvia.
  • Varmista, että yrityksesi tiedot ovat ajan tasalla ja yhdenmukaiset muissakin Googlen arvostamissa tietolähteissä, sivustoilla ja hakemistoissa. Jopa pienet ristiriitaisuudet yrityksen nimessä tai yhteystiedoissa voivat johtaa sijoituksen heikentymiseen (esim. poikkeamat yritysnimen esitystavassa Oy Yritys Ab tai Yritys Oy tai Yritys)
  • Varmista, että kotisivusi ovat ajan tasalla ja toimivat mainiosti kaikilla laitteilla. Myös paikallisia hakuja tehdään usein matkapuhelimilla ja Google haluaa tarjota hakukoneen käyttäjille mahdollisimman hyvin palvelevia hakutuloksia. Mikäli kotisivusi eivät toimi moitteetta mobiilissa, Google ei todennäköisesti nosta sinua kovin korkealle listauksissaan. Täältä löydät apua modernien, myyvien ja kaikilla laitteilla toimivien kotisivujen toteuttamiseen.
  • Ole aktiivinen: täydennä ja ylläpidä säännöllisesti Google My Business -profiilisi tietoja. Pyydä asiakkaitasi arvioimaan yritystäsi. Vastaa asiakkaittesi palautteisiin. Lisää julkaisuja ajankohtaisista tarjouksista tai tapahtumista.

 

Jos kaipaat apua tai lisää vinkkejä, koulutetut ammattilaisemme tietävät kokemuksesta, mikä toimii ja mitkä pienetkin yksityiskohdat kannattaa ottaa huomioon. Autamme sinua mielellämme. Näkyvyyspakettimme avulla varmistat helposti, että yrityksestäsi löytyy aina oikeat tiedot kaikista tärkeimmistä palveluista ja parannat näin asemaasi sekä asiakkaiden mielissä että hakukoneiden tuloslistoilla.

 

#localseo #paikallinenseo #seo #hakukonenäkyvyys #hakukonelöydettävyys

Jaa julkaisu:

LUE MYÖS