Yrittäjä, tunnetko asiakkaasi?

Jotta yrittäjä voi parhaiten palvella asiakasta, on tiedettävä, kenen kanssa ollaan tekemisissä, mitä asiakas haluaa ja miten häntä kannattaa tavoitella. Digitaalisessa markkinoinnissa tapahtuu pian iso muutos, kun kohdentamisessa käytettävät evästeet poistuvat Googlen selaimista. Asiakkaan tunteminen ja tehokas kohdentaminen onnistuvat kuitenkin edelleen hyvin, kun ne tekee osaavan kumppanin kanssa.

Markkinointi siirtyy yhä enemmän biteiksi digitaalisiin kanaviin ja samalla monien yritysten liiketoiminta painottuu kokonaan tai osittain nettiin. Tässä tilanteessa on yrittäjälle tärkeää tuntea omat asiakkaansa, sekä uudet että vanhat, ja ymmärtää heidän ostotottumuksensa ja tarpeensa. 

Digitaalisesta markkinoinnista saadaan paljon statistiikkaa, mutta harva sitä vielä hyödyntää. Usein kotisivuille on sentään asennettu Google Analytics, mutta sitäkään ei aina ole otettu aktiivisesti käyttöön. 

Kun tehdään digitaalista markkinointia, on todella olennaista tietää, toimiiko se. On aivan sama, tuleeko kotisivuille yksi vai tuhat uutta kävijää viikossa, jos he eivät kuitenkaan osta. Samaan tapaan kuin aikoinaan ovipumppu vielä lauloi markkinoinnin toimivuuden merkiksi, yrittäjän tulee nyt tietää, mitä omilla verkkosivuilla tapahtuu. Kuka siellä käy, kuka ostaa, miten yritykseen sitoudutaan ja miten asiakkaita parhaiten puhutellaan? Siis aivan kuten ennenkin. Tätä tietoa yrityksessä ei ole varaa ulkoistaa.

Evästeet poistuvat, mutta mitä se oikein tarkoittaa?

Google on ilmoittanut, että se ei enää tue kolmannen osapuolen evästeitä Chrome-selaimissa vuoden 2022 alun jälkeen. Syynä tähän on ollut internetin käyttäjien kasvava huoli tietosuojasta. Ei ihme, että muutos on herättänyt puhetta markkinointimaailmassa, sillä iso osa digitaalisen mainonnan kohdentamisesta perustuu evästeiden hyödyntämiseen.

Evästeet eli cookiet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka nettiselain tallentaa käyttäjän laitteelle. Niiden avulla käyttäjästä kerätään tietoa, joka voi olla käyttäjän IP-osoite, vieraillut sivut tai verkko-osoite, josta käyttäjä on juuri tullut. Kolmannen osapuolen evästeet ovat peräisin aikaisemmin vierailluilta sivustoilta ja ne voivat tuoda mukanaan mainoksia, kuvia tai muita sisältöjä avaamallesi sivulle.

Digitaalista mainontaa voidaan evästeiden avulla kohdentaa todella tarkasti potentiaalisille asiakkaille ja juuri tämä tarkka kohdentaminen on tehnyt mainonnasta kustannustehokasta. 

Mutta mitä muutoksia evästeiden poistuminen vaikuttaa mainonnan kohdentamiseen?

Jatkossa kasvaa erityisesti oman datan merkitys. Eli sen datan, jota yritys kerää esimerkiksi verkkokaupan tunnistautumisissa tai uutiskirjeen tilauksissa. Tällä datalla on jo nyt iso rooli mainonnassa, mutta kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa tämä tieto on kultaakin kalliimpaa. 

Voidaan sanoa, että evästemuutos on yksi alamme suurimmista muutoksista sitten internetin keksimisen. Kaikki siihen liittyvä on uutta niin yrittäjille kuin myös meille mainontaa päivätyöksemme tekeville. Muutos vaatii testausta ja uusien tapojen kehittämistä ja oppimista. 

Mainonnan toimivuus on kuitenkin edelleen taattua, kun valitset siihen osaavan kumppanin. Meillä on takataskussa dataa yli sadan vuoden ajalta. Olemme nimittäin toimineet aina bisneksessä, jossa saatamme asiakkaat ja yrittäjät yhteen. 

Voit siis luottaa, että meillä kampanjasi on varmasti hyvissä käsissä.

Autamme sinua mielellämme tuntemaan ja löytämään asiakkaasi. Ota yhteyttä, niin osaavat ammattilaisemme kertovat, miten kannattaa edetä!

 

#0100100yrittäjälle #evästeet #evästemuutos 

#kolmannenosapuolenevästeet #googleanalytics #digitaalinenmarkkinointi

Jaa julkaisu:

Lue myös

Tampereen Kauneusateljé

Referenssi Tampereen Kauneusateljé on kauneudenhoidon edelläkävijä, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen ja terveen ihonhoitovaihtoehdon. Olemme erikoistuneet iho-ongelmien…