Responsiiviset kotisivut vai mobiilisivut?

Miten varmistan, että viesti menee perille myös mobiilikäyttäjille? Tarvitaanko meille kahdet erilaiset kotisivut? Pitääkö sisältöä päivittää moneen eri paikkaan? Mitä eroa on responsiivisilla sivuilla ja mobilisivuilla?

Yhä useampi meistä etsii verkosta tietoa tai viihdykettä kännykällä. Siksi on tärkeää, että kotisivut ja erilaiset palvelut on suunniteltu niin, että kaikki tieto on yhtä hyvin saatavilla, on sitten käyttäjän pöydällä suuri tietokone tai kädessä pieni puhelin.

Nettisivujen suunnittelussa puhutaan responsiivisuudesta ja myös 0100100-kotisivut ovat aina responsiiviset. Se on mukautuvuutta ja skaalautuvuutta, joka sovittaa tekstit, kuvat ja videot oikean kokoisiksi käyttäjän ruudulle – automaattisesti. Enää ei tarvitse suunnitella erikseen pieniä ja sisällöltään karsittuja mobiilisivuja ja laajoja pöytäkoneversioita, sillä samat sisällöt palvelevat molempia.

Muita termejä responsiivisille sivuille ovat mm. mobiilioptimoidut tai skaalautuvat sivut. Nykyaikaiset kotisivujen ylläpitojärjestelmät muodostavat responsiiviset sivustot täysin automaattisesti.

Responsiiviset vai mobiilisivut?

Joillekin verkkopalveluille on rakennettu erikseen mobiilisivut. Ne tunnistaa esimerkiksi siitä, että osoitteen mukana on m-kirjain, esimerkiksi m.firmankotisivut.fi. Nämä sivut on rakennettu erikseen puhelimia varten, vaikka usein suurin osa sisällöstä haetaankin samasta paikasta, kuin normaalien sivujen sisältö.

Responsiiviset sivut ovat selkeästi fiksumpi, nopeampi ja taloudellisempi vaihtoehto. Ne rakennetaan kerralla niin, että sivut toimivat yhtä hyvin kaikilla laitteilla. Päivitykset tehdään vain yhteen paikkaan, ja tieto on oikeaa kaikilla laitteilla selattaessa.

Silloin osoitekin on aina sama, eikä käyttäjän tarvitse muistaa erilaisia kirjainrimpsuja tai odottaa hitaita uudelleenohjauksia. Myös hakukoneoptimointi (SEO) tehdään vain kerran, ja Google tarjoaa hakijoille selkeitä tuloksia kootusti.

Tärkein ominaisuus mobiilikäytön yleistyessä

Responsiivisuus on oikeastaan tärkein ominaisuus sivujen rakentamisessa, sillä nettiä käytetään koko ajan enemmän mobiililaitteella. Tilastojen mukaan kolmella neljästä yli 16-vuotiaasta suomalaisesta on käytössään älypuhelin ja joka toinen nettihaku tehdään puhelimella. Suurta käyttäjäryhmää ei yksinkertaisesti voi jättää palvelematta.

Ei-responsiiviset sivut toki näkyvät pienilläkin ruuduilla, mutta käyttö on hankalaa. Sivujen tekstejä pitää suurentaa ja linkkejä tai painikkeita on miltei mahdotonta klikata. Kun siis halutaan palvella asiakasta ja tehdä ihmiseen vaikutus, on hänen laitteensa otettava huomioon.

Responsiiviset sivut menestyvät hakukoneissa

Helppokäyttöisyyden lisäksi sivuston responsiivisuuteen kannattaa panostaa, koska se vaikuttaa löydettävyyteen. Mobiilioptimointi on myös hakukoneoptimointia, sillä Google on ilmoittanut algoritmiensa suosivan mobiililaitteilla hyvin toimivia verkkosivuja. Käytännössä olet siis poissa pelistä, jos verkkosivusi eivät ole responsiiviset.

Me teemme sinulle kotisivut, jotka toimivat ja jotka löydetään. Kaikki tuottamamme kotisivut ovat mobiilioptimoituja ja responsiivisia. Varmistamme ja testaamme, että sivut toimivat hyvin ja myös näyttävät hyvältä sekä pöytäkoneen selaimella että älypuhelimella.

Koska menestyminen hakukoneiden tuloksissa on tärkeää, meillä sivujen rakentamiseen kuuluu responsiivisuuden lisäksi hakukoneoptimointi. Suunnittelemme sekä sivujen sisällön että koodissa olevat metatiedot niin, että yrityksesi löydetään ja se nousee Googlen hakutuloksissa korkealle.

Haluatko toimivat ja upeat kotisivut? Ota yhteyttä vaikka heti.

Aloita tästä >>

Jaa julkaisu:

Lue myös

Tampereen Kauneusateljé

Referenssi Tampereen Kauneusateljé on kauneudenhoidon edelläkävijä, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen ja terveen ihonhoitovaihtoehdon. Olemme erikoistuneet iho-ongelmien…