Ovatko kotisivusi saavutettavat kaikille potentiaalisille asiakkaillesi?

Saavutettavuudesta puhutaan paljon eikä syyttä. Yli miljoona ihmistä Suomessa kärsii siitä, etteivät digitaaliset palvelut ole heidän käytettävissään. On siis tärkeää huolehtia siitä, että sinun palvelusi toimivat kaikille hyvin.

Jopa joka viidennellä ihmisellä on jonkinlaisia rajoitteita tai esteitä verkossa tarjottavien palveluiden
hyödyntämiselle. Kyseessä voi olla esimerkiksi heikkonäköisyys, sokeus, kuulovamma, luki- tai
hahmotusvaikeus, heikko kielitaito tai motorinen rajoite, jonka vuoksi hiiren käyttö on vaikeaa tai
mahdotonta.

Varsinkin julkisten palveluiden osalta on lain mukaan huolehdittava saavutettavuudesta. Mutta siitä on hyötyä aivan kaikille ja se on oikeastaan hyvää asiakaspalvelua.

Saavutettavuudesta on monta hyötyä

Miten sitten PK-yrittäjä voi huomioida saavutettavuuden omilla kotisivuillaan ja tavoittaa enemmän
asiakkaita sekä palvella nykyisiään paremmin?
Saavutettavuus on paljon muutakin kuin toimivat verkkosivut, mutta juuri kotisivuilla saavutettavuuteen on helppoa tehdä parannuksia vaikka heti tänään.
Kun otat saavutettavuuden huomioon kotisivuillasi, saat kuin huomaamatta sivut, jotka myös optimoituvat hyvin hakukoneita varten. Esimerkiksi Google lukee sivuja koneellisesti hyvin samaan tyyliin kuin vaikkapa näkövammaisten käyttämät ruudunlukuohjelmat.

Tarkista ainakin nämä asiat

Tässä muutama saavutettavuutta parantava asia, joita kannattaa kotisivuilla ottaa huomioon.

  • Tarkista, voiko sivujesi kirjasinkokoa muuttaa näppäimillä. Tämän saat helposti testattua Ctrl ja + – näppäinyhdistelmällä (Maceissa ⌘ ja +).
  • Käytätkö sivuillasi värikontrasteja, jotka helpottavat sivujen silmäilyä? Värikontrastit elävöittävät
    sivua, tekevät sisällön lukemisesta miellyttävämpää ja korostavat tärkeitä asioita.
  • Onko kotisivujen teksti selkeää? Oletko käyttänyt kappalejakoa? Tekstin selkeys ja kappalejaot
    auttavat mm. lukihäiriöisiä asiakkaitasi.
  • Onko kaikilla sivuilla yksilöidyt Title-tekstit? Sivuston koodiin sijoitetut yksilöidyt Titlet eli otsikot kertovat sivujen sisällön ja ovat hakukoneoptimoinninkin kannalta tärkeitä.
  • Voiko sivujesi toiminnot tehdä näppäinkomennoilla eli ilman hiirtä? Tätä voit testata sarkain- eli
    Tab-näppäimellä.
  • Onko kaikissa kuvissa Alt-tekstit eli vaihtoehtoiset tekstit, jotka näkyvät, jos esimerkiksi kuva ei
    lataudu.

Autamme sinua saavutettavuudessa

Me autamme mielellämme verkkosivujesi saavutettavuuden rakentamisessa. Toteutamme
kotisivut kumppanimme Mono Solutionsin toimintavarmalla teknisellä julkaisujärjestelmällä, joka
on käytössä useilla kymmenillä sivustoratkaisujen palveluntarjoajalla 35 eri maassa.
Julkaisujärjestelmässä on otettu huomioon verkkosivujen saavutettavuussuositukset (WCAG 2.0).
Voit testata verkkosivujesi kunnon itse tai pyytää meiltä sivuillesi maksuttoman saavutettavuuden
pikaskannauksen jättämällä yhteystietosi tästä.

Uudet, toimivat ja saavutettavat kotisivut ovat kaikkien etu ja sinulle selkeä kilpailuvaltti.

#0100100yrittäjälle #saavutettavuus #kotisivut

Jaa julkaisu:

LUE MYÖS

Katso kaikki artikkelit