Löytyykö yrityksesi paikallisissa hakutuloksissa?

Location, location, location – sijainti, sijainti, sijainti. Muistat varmaan kuulleesi tämän mantran vuosien varrella useammankin konsultin suusta. Hokemalla pyritään osoittamaan, että kivijalkabisneksessä sijainnilla on kaikkein suurin merkitys menestykseen. Hokema pitää edelleen paikkansa, mutta aivan uudella tavalla.

Tämän päivän asiakkaat odottavat toki yritykseltä muutakin kuin hyvää sijaintia: esimerkiksi laadukkaita tuotteita, osaavaa asiakaspalvelua, joustavia aukioloaikoja ja kilpailukykyisiä hintoja. Sijainnilla kuitenkin on edelleen merkitystä, ja yrityksesi löydettävyys on avainasemassa menestykseesi.

Noin 50 % Googlessa tehdyistä hauista tehdään paikallisesti. Tämä tarkoittaa vaikkapa hakuja Autokorjaamo Tampere, Ripsien kestovärjäykset Naantali, Kylpyhuoneremontti Jyväskylä, Vanhusten hoiva Helsinki. Paikallisia hakuja tehdään myös hakemalla palveluita läheltä omaa sijaintia, esimerkiksi termeillä lounaspaikka lähellä tai renkaanvaihto lähellä. Lisäksi Google tarjoaa automaattisesti hakijan sijainnin perusteella hänen lähellään olevia yrityksiä ja niiden palveluita.

Koska kilpailua on ja kivijalkaliikkeiden suurimpina haastajia ovat enenevissä määrin kansainväliset verkkokauppajätit, osaamispäällikkömme Katri Wallin koosti sinulle PK-yrittäjän tietopaketin, jonka avulla yrityksesi paikallisesta löytymisestä ja kilpailukyvystä voidaan pitää huolta.

1. Google my business on välttämätön!

Paikallisen hakukonelöydettävyyden ensimmäinen ja tärkeä askel on vahvistaa Google My Business -tili. Googlen My Business -tilillä kerrot yrityksesi tärkeimmät yhteydenottokanavat, aukioloajat ja sijainnin sekä tarjoamasi palvelut ja tuotteet. Lisäksi pystyt rikastamaan My Business -profiilia omilla kuvilla sekä tuoreilla postauksilla.

Arvostelut vaikuttavat myönteisesti paikalliseen hakukonenäkyvyyteen. Sekä Google että asiakkaat arvostavat aitoja palautteita ja arvosteluja yrityksestäsi. Nykypäivän puskaradio toimii netissä ja tämän vuoksi on tärkeää tietää, mitä asiakkaat yrityksestä kertovat. Voit myös aktivoida omia asiakkaitasi antamaan yrityksestäsi arvostelun esimerkiksi lisäämällä asiakasviestintään kehotteen “arvostele yritys” ja liittämällä viestin saatteeksi Google My Business -profiilin linkin.

2. Älä jätä Bingiä paitsioon

Bing on oletushakukoneena Windowsin käyttöjärjestelmissä. Oletusselaimen voi toki vaihtaa, mutta huomattavan moni ei näin tee. Bing on nimittäin onnistunut muokkaamaan viime aikoina hakuaan vastaamaan hyvin paljon Googlen hakutulossivun ulkoasua ja osuvuutta. Vielä viisi vuotta sitten tuntui, että Bingistä ei löydä mitään, mutta nykyään eroa Googleen ei aina edes huomaa. Tämän vuoksi kannattaa ehdottomasti myös Bingin Places for Business -tili vahvistaa ja täyttää se yrityksen tärkeillä tiedoilla.

3. Pidä huolta, että löydyt käytetyimmistä karttasovelluksista

Google Maps, Applen kartat ja esimerkiksi Here ovat kaikki paljon käytettyjä karttapalveluita, joista haetaan aktiivisesti paikallisten yritysten sijainteja. Älä unohda olla näissä tärkeissä palveluissa mukana, sillä karttamerkinnän puuttuminen saattaa pahimmassa tapauksessa ohjata tuotteitasi ja palveluitasi etsivät asiakkaat naapurifirmaan.

4. Viimeisenä mutta ei todellakaan vähäisimpänä: kaiken perusta on hyvät kotisivut

Kotisivujen tarkoitus on olla yksi yrityksesi henkilökunnan jäsenistä netissä. Eli hyvät kotisivut houkuttelevat parhaimmillaan uusia asiakkaita yritykseen, mutta pahimmillaan ne toimivat kuin töykeä tai laiska asiakaspalvelija. 

Kotisivuilla on hyvä kiinnittää huomiota sivujen toimivuuteen eli esimerkiksi siihen, että ne aukeavat nopeasti ja skaalautuvat oikein kaikille laitteille. Lisäksi kotisivujen sisällön tulee olla myyvää. Kerro siis sivuillasi selkeästi, miksi asiakkaan kannattaa valita teidät eikä kilpailijaa. Paikallista löydettävyyttä voi parantaa jäsennellyllä tiedolla (structured data) sekä optimoimalla sivujen titlet ja otsikot vastaamaan paikallisia hakuja.

Jos kaipaat apua tai lisää vinkkejä, koulutetut ammattilaisemme auttavat sinua. He tietävät kokemuksesta, mikä toimii ja mitkä pienetkin yksityiskohdat kannattaa ottaa huomioon. Autamme sinua mielellämme.

#localseo #paikallinenseo #seo #hakukonelöydettävyys #kotisivut #näkyvyyspaketti
#googlemybusiness #bingplacesforbusiness #googlemaps 

Jaa julkaisu:

Lue myös

Tampereen Kauneusateljé

Referenssi Tampereen Kauneusateljé on kauneudenhoidon edelläkävijä, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen ja terveen ihonhoitovaihtoehdon. Olemme erikoistuneet iho-ongelmien…