Poikkeusajan vinkit yrittäjälle – miten juuri nyt kannattaa tarjota yrityksesi palveluita netissä

Suomalaisten käyttäytyminen on muuttunut merkittävästi lyhyessä ajassa, kun liikkumista ja ihmisten kohtaamisia on rajoitettu. Juuri nyt eri medioiden parissa vietetään selvästi entistä enemmän aikaa. Ostoksia tehdään verkossa enemmän kuin koskaan, verkkokaupat ja -palvelut sekä erilaiset kotiinkuljetuspalvelut ovat merkittävässä nosteessa. Ja tästä syystä on erittäin tärkeää, että yrityksesi on hyvin netissä esillä ja mukana tekemässä kauppaa. Listasimme vinkkejä ja suosituksia miten juuri nyt voisit tarjota palveluitasi netissä, miten palvelusi tulevat löydetyksi, mitä verkossa kannattaa kertoa ja miten kannattaa palvella. Tutustu ja hyödynnä!

Pohdi miten voit tarjota omia tuotteita ja palveluitasi netissä

  • Helpottaisiko ostamista, jos tarjoaisit lisäpalveluita, esimerkiksi kotiinkuljetusta kuten monet ravintolat, kukkakaupat ja päivittäistavaraliikkeet?
  • Jos palveluidesi käyttö on poikkeustilanteessa mahdotonta tai rajoitettua, voisitko myydä lahjakortteja tai ennakkovarauksia?
  • Voisitko tarjota palveluitasi suoraan verkossa? Tällaisesta toiminnasta esimerkkejä ovat mm. verkossa harjoitusohjeita tai liikuntatunteja järjestävät kuntosalit ja liikuntapaikat, koulutuksia, valmennuksia ja erilaisia asiantuntijapalveluita videoyhteyksillä tarjoavat yritykset.
  • Voisitko tarjota jotain täysin uusia palveluita? Osa yrityksistä on ryhtynyt tarjoamaan aivan uusia, normaalista poikkeavia palveluita kuten naapuriapua, keskustelu- tai kuljetuspalveluita.
  • Voisitko tarjota joustavampia maksuehtoja, jos tarjoamasi palvelut ovat suurempia mutta ajankohtaisia hankintoja, kuten esimerkiksi rakennus- tai remontointipalveluita tai piharakentamista?

Pidä huolta, että yrityksesi löytyy verkosta aina kun sitä etsitään

Kerro asiakkaillesi selkeästi, miten palvelette juuri nyt

  • Pidä yrityksesi tiedot ja aukioloajat aina ajan tasalla. Päivitä mahdolliset poikkeusajan tiedot kotisivuillesi, yrityksesi Google My Business -profiiliin sekä sosiaalisen median kanaviisi.
  • Kerro miten yrityksessäsi on huomioitu poikkeustilanne mm. toimitiloissa, toiminnassa ja/tai palvelutarjoamassasi. Näin vahvistat luottamusta ja teet asioinnista turvallista.
  • Pidä yhteyttä asiakkaisiisi. Kerro poikkeusajan palveluistasi suoraan asiakkaillesi toimipisteessäsi sekä mobiiliviesteillä tai sähköpostitse.

Tavoita tehokkaasti palveluitasi etsivät uudet asiakkaat

Monilla toimialoilla kysyntä on juuri nyt vilkasta. Muun muassa rakennus-, remontointi- ja siivouspalvelut, viherrakentaminen sekä kotiinkuljetuspalvelut ovat nyt nousussa ja niitä etsitään verkosta aktiivisesti.

  • Tyypillisimmin vaihtoehtojen kartoitus aloitetaan etsimällä Googlesta. Mainonnan avulla voit kustannustehokkaasti parantaa yrityksesi asemaa ja erottuvuutta hakutuloksissa. Voit kohdentaa tarkasti: mainosta paikallisesti, valtakunnallisesti tai vaikka koko maailmalle.
  • Toteutamme tehokkaat Google-kampanjat asiakkaillemme. Uusille Google-mainostajille tarjoamme nyt poikkeusajan etuna kolmen (3) kuukauden Starttipakettiin lisäkuukauden veloituksetta! Lisätietoa Google-mainonnasta, tutustu ja ota yhteyttä!

Vastaa asiakkaiden yhteydenottoihin mahdollisimman ripeästi

Asiakkaina me yleensä aina odotamme, että yhteydenottoihimme vastataan nopeasti. Kun nettikin on aina käytettävissä, myös yrityksiltä odotetaan vastauksia yhä nopeammin. Asiakaspalvelualusta Conversocialin tutkimuksen mukaan jopa 37 % kuluttajista odottaa vastausta viestiin 30 minuutissa (aiheesta lisää mm. Dagmarin sosiaalisen median trendikatsauksessa 2020).
Mikäli vastaus viipyy ja asiakkaalle jää netissä epävarma olo viestin perillemenosta tai yrityksen aukiolosta, hän saattaa kääntyä helposti kannoillaan ja siirtyä muualle asioimaan. Poikkeuksellisena aikana asiakkaille on tärkeää tietää, onko palveluita saatavilla – silloinkin, kun toimitustarve ei ole aivan välitön.

 

Mitä pidempään poikkeukselliset olosuhteet kestävät, sitä varmemmin asiakkaiden käyttäytymisen muutokset jäävät myös pysyviksi toimintatavoiksi. Ne yritykset, joiden kanssa nyt totutaan asioimaan ovat vahvoilla jatkossakin. Yrittäjä, siksi juuri nyt on syytä tulla nähdyksi!

Ota yhteyttä, osaavat ammattilaisemme kertovat mielellään lisää!

 

#nettinäkyvyys #verkkolöydettävyys #asiakaspalvelu #myynti #poikkeusaika #0100100yrittäjälle

Jaa julkaisu:

LUE MYÖS

Katso kaikki artikkelit