Mistä on hyvät kotisivut tehty?

Parempien kotisivujen muistilista

Hyvät kotisivut antavat tietoa, tekevät vaikutuksen ja ohjaavat asiakkaan eteenpäin. Kokosimme kymmenen tärkeää asiaa, jotka tekevät nettisivuista toimivat, upeat ja tuloksekkaat.

1. Määrittele kotisivujen tarkoitus ja tavoite

Kun tiedät, miksi kotisivut ovat olemassa ja mihin niillä pyritään, on niiden sisältöä helppo suunnitella. Onnistut hyvin, kun kaikki toiminta tukee tätä tavoitetta. Jos esimerkiksi tavoitteena on luoda nopea ja helppo yhteydenottokanava, kannattaa yhteystiedot pitää hyvin näkyvissä, tarjota mobiilikäyttäjille soittolinkki ja rakentaa jatkuvasti saatavilla oleva yhteydenottolomake.

2. Kerro, mistä on kyse

On hyvä, että heti etusivulla kerrot tulijalle, minne hän on tullut. Hyvä esittelyteksti kertoo, mitä yritys tarjoaa, kenelle tuotteet tai palvelut on tarkoitettu, miksi ne ovat verrattoman hyviä ja miten niitä saa. Kun lupaat apua ja hyötyä, asiakas kiinnostuu ja haluaa lisätietoa.

3. Pidä sivuston rakenne ja sisältö selkeänä

Vaikka hakukoneet arvostavat laajaa sisältöä, asiakasta ei silti kannata hukuttaa runsauteen. Hyvä sääntö on se, että oleellinen ja tärkein kerrotaan ensin lyhyesti, ja kun asiakas on kiinnostunut, hänelle esitetään lisää vakuuttavaa tietoa syvemmällä sivustolla. Jokaisen tuotteen tai palvelun esittely kannattaa aloittaa tällaisella kiteytyksellä, ja tarjota alempana sitten tarkempaa ja laajempaa tietoa. Selkeyttä on myös se, että nimeät sivuston linkit kuvaavasti ja asiakasta palvellen.

4. Panosta hyvään tekstiin

Suunnittele sivujesi sisältö niin, että se kiinnostaa asiakastasi mutta on myös hakukoneet huomioivaa. Kerro tuotteista ja palveluista selkeästi mutta monipuolisesti käyttämällä tärkeitä toimialaasi ja palveluihisi liittyviä avainsanoja. Muista, että asiakkaasi on tavallinen ihminen, joten puhu hänelle selkeällä kielellä ja vältä vaikeita ammattitermejä. Hyvä niksi on kirjoittaessa ajatella jotakuta oikeaa ihmistä ja miettiä, että ymmärtääkö hän tekstin. Viimeistelty teksti on aina vakuuttavaa, joten oikolue vielä kerran.

5. Varmista, että sivut löytyvät hakukoneilla

Hyvät kotisivut suunnitellaan niin, että hakukoneet löytävät ne ja ymmärtävät, mistä on kyse. Otsikoissa ja teksteissä sekä koodissa olevissa metatiedoissa on oikeanlaista asiaan liittyvää sisältöä, jonka Google löytää ja jota se arvostaa hakutuloksissa. Suunnittele selkeät kyseisestä asiasta kertovat otsikot, viljele tekstissä asiakkaiden käyttämiä termejä ja kerro asioista tarpeeksi laajasti. Hyvä sivukohtainen määrä sisällölle on vähintään 300 sanaa sisältäen pari kuvailevaa väliotsikkoa.

6. Tee vaikutus kuvilla ja ulkoasulla

Tyylikäs ulkoasu tekee aina vaikutuksen. Käytä toisiinsa sointuvia ja yrityksesi tekemiseen sopivia värejä. Muista, että rauhallinen ilme on räiskyvää parempi, ellet sitten myy ilotulitusraketteja. Huolehdi myös, että teksti erottuu hyvin taustasta ja asiakkaan on sitä helppo lukea. Panosta kuviin ja videoihin. Jos käytät kuvapankkikuvia, niiden etsimisessä kannattaa nähdä vaivaa. Ensimmäisenä löytyvät saattavat olla monen muunkin käytössä. Kun toimit Suomessa, käytä mieluiten suomalaisia kuvia, jotta asiakkaan on helpompi kokea palvelusi omakseen.

7. Osoite on viesti

Valitse sivuillesi selkeä verkkotunnus eli domain, joka on helppo muistaa ja kuvaa yritystäsi. Sen ei tarvitse kuitenkaan olla yrityksen virallinen nimi, joten esimerkiksi palvelulupaus voi olla osoitteena erottuva. Esimerkiksi www.nopeaputkimies.fi on selkeästi parempi kuin vaikkapa www.koti.soon.tuubipaja.com/lvi-palvelu_veikko_kokkonen.

8. Palvele mobiilikäyttäjiä

Hyvät kotisivut toimivat kaikilla laitteilla ja selaimilla. Nettiä käytetään entistä enemmän mobiililaitteilla, joten ne kannattaa ottaa huomioon jo sisällön suunnittelussa. Responsiivisiksi ja skaalautuviksi suunnitellut ja toteutetut sivut mukautuvat kaikille päätelaitteille ilman, että niiden käyttökokemus kärsii. Kotisivut kannattaa myös testata eri laitteilla ja selaimilla, jotta kukaan ei jää ulkopuolelle.

9. Varmista turvallisuus ja nopeat latautumisajat

Asiakas ei jaksa odottaa sivujen latautumista, ja jo neljän sekunnin päästä useimmat etsiytyvät jonnekin muualle. Siksi kannattaa varmistaa, että kotisivut sijaitsevat palvelimella ja alustalla, josta niiden sisältö tulee käyttäjän laitteelle nopeasti. Latautumisnopeus vaikuttaa myös Googlen hakutuloksissa pärjäämiseen. Tärkeää on lisäksi huolehtia siitä, että sivustolla on SSL-sertifikaatti. Se varmistaa suojatun yhteyden sivustosi ja sen käyttäjien välille.

10. Pidä tiedot ja sisältö ajan tasalla

Kun sivusto on julkaistu, siitä kannattaa pitää huolta. Päivitä tiedot aina ajantasaiseksi ja tuota asiakkaalle säännöllisesti uutta hyödyllistä sisältöä. Vaihtuva sisältö ja paikkansa pitävät tiedot ovat Googlen mieleen, joten sivustoa ei kannata jättää oman onnensa nojaan.

Haluatko paremmat kotisivut? Me autamme sinua. Aloita tästä

Jaa julkaisu: