Millainen on hyvä Google-mainos?

Hakukoneessa näkyvä mainos koostuu lyhyestä otsikosta, verkko-osoitteesta ja tiiviistä palvelua kuvaavasta esittelytekstistä. Mutta miten siitä tehdään sellainen, että juuri oikea ihminen klikkaa sitä ja tulee asiakkaaksi?

On kanava mikä tahansa, hyvä mainos on aina selkeä ja myyvä. Se herättää ihmisen kiinnostuksen nopeasti muutamalla sanalla ja ohjaa eteenpäin eli tässä tapauksessa klikkaamaan. Kun käytettävissä on vain tekstiä, ja sitäkin rajallisesti, kannattaa mainos suunnitella huolella ja houkuttelevaksi.

Mainoksen on oltava rehellinen. Vaikka siinä saa kehua ja maalailla, on sen oltava paikkansapitävä, jotta asiakas säästyy pettymykseltä. Tietojen on siis oltava yhdenmukaisia kotisivujen faktojen ja lupausten kanssa, vaikka erilaisia ilmauksia ja kielen rikkautta onkin hyvä käyttää. Tämä relevanttius vaikuttaa muutenkin mainoksen menestykseen: jos Google-mainoksen teksti vastaa hyvin kohdesivujen sisältöä, Google antaa sille paremmat laatupisteet omassa rankingissaan.

Vanha ja toimiva mainonnan suunnittelun sääntö on tämä: määrittele tuotteesta tai palvelusta tärkeä ylivoimatekijä ja kerro siitä sitten erottuvasti ja muistettavasti. Älä siis listaa mainokseen kaikkea mahdollista, vaan nosta yksi asia kerrallaan keihäänkärjeksi. Kirjoita siitä rohkea ja kilpailijoista erottuva viesti, joka tekee asiakkaaseen vaikutuksen ja jää mieleen.

Monta onkea on yhtä parempi

Aina ei etukäteen tiedä, mikä viesti toimii parhaiten. Siksi Google suosittelee käyttämään montaa mainosta samaan aikaan. Kun luodaan vähintään kolme erilaista mainosta yhtä mainosryhmää kohden, järjestelmä optimoi kampanjan, ja raportteja seuraamalla voidaan katsoa, mikä toimii ja mikä ei.

Jos sinulla on useita tuotteita tai palveluita, jokaiselle on hyvä luoda oma mainosryhmänsä. Näin voit keskittyä taas yhden asian korostamiseen sekavien listausten sijaan. Googlen mukaan osuvuus yleensä parantaa mainosten laatua ja edistää niiden mahdollisuuksia pärjätä mainoshuutokaupassa ja tuottaa enemmän klikkauksia eli tulosta.

Runsaus on hyvä asia myös kohdennuksessa. Oikeilla avainsanoilla löydät juuri tiettyjä asioita hakevia asiakkaita ja voit kokeilla pieniäkin yksityiskohtia ja vivahteita.

Mainoksen viesti voi vaihdella paitsi kohderyhmän mukaan, myös kellonajan, sijainnin ja vaikkapa käyttäjän laitteen mukaan. Voi olla, että nuori espoolaismies mies etsii keskellä yötä kännykällään eri hakusanoilla kuin tietokonetta käyttävä vanhempi vaasalaisrouva aamukahvinsa ääressä. Jos molemmat ovat kohderyhmääsi, kannattaa molemmille muotoilla omanlaisensa viesti.

Näin tekstimainos muodostetaan

Otsikko on tärkein

Tekstimainoksessa voi olla peräkkäin kolme otsikkoa, joista jokaisessa saa olla 30 merkkiä. Tämä otsikkorivi huomataan ensin, ja siinä kannattaa olla sanoja ja termejä, joilla ihmiset tekevät hakuja. Otsikot erotetaan toisistaan pystyviivalla.

Verkko-osoite

Osoite näyttää käyttäjälle, mihin hän klikkauksen jälkeen päätyy. Varsinaisen verkkotunnuksen perään voi lisätä kuvaavan sanan, joka houkuttelee asiakasta. Näkyvän verkko-osoitteen loppuosan ei tarvitse olla sama, kuin todellinen URL eli sivuilla oleva verkko-osoite.

Kuvaus

Tässä voit kertoa yksityiskohtia tuotteesta tai palvelusta. Mukaan kannattaa lisätä tarjous ja vahva kehotus katsomaan lisää tietoa. Kuvauksen pituus on korkeintaan 90 merkkiä.

Esimerkiksi ompelimon mainos voisi näyttää tällaiselta:

Edullinen ompelija | Housujen lyhennykset | Siistit hihat käden käänteessä
Mainos | www.haminanompelimo.com/tarjous
Nopea ompelija Haminassa. Nyt lahkeiden tai hihojen lyhennys puoleen hintaan. Katso edulliset hinnat.

Me autamme sinua

Meidän asiakkaanamme sinun ei tarvitse kantaa huolta tekniikasta ja monimutkaisista termeistä. Neuvomme ja autamme kaikissa vaiheissa, ja koulutetut asiantuntijamme suunnittelevat mainokset ja kampanjat yhdessä kanssasi niin, että ne toimivat parhaalla mahdollisella tavalla.

Oma henkilökohtainen asiakaspalvelijasi kertoo sinulle mielellään myös mainoslaajennuksista ja muista keinoista, jotka parantavat Google-kampanjan menestystä ja jotka auttavat asiakastasi löytämään palvelusi paremmin.

Ota siis yhteyttä niin keskustellaan, millainen kampanja olisi juuri sinulle paras.

Ps. Ovathan kotisivusi jo hyvässä kunnossa? Varmista kanssamme, että sivusi toimivat parhaalla mahdollisella tavalla ja ohjaavat asiakkaasi vakuuttumaan jatoimimaan. Tässäkin yhteyshenkilösi auttaa sinua.

 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

More information

HYVÄKSY